måndag 13 juni 2011

Imorgon ska jag vara lycklig

Kan man bestämma det på förhand, att vara lycklig? Beställa känslan liksom? Nja, tveksamt, men hur som helst kan jag låta bli att på förhand bestämma att min lyckliga dag inte blir lycklig.

Jag tar studenten imorgon. Studenten! Det känns helt overkligt. Konstigt, härligt, läskigt, spännande, och just overkligt. Nu är det min tur. Slutet säger en del, andra säger början. Vad jag säger beror på min dagsform.

För precis ett år sedan skrev jag såhär:

Efter att ha lekt sommarlycklig i vit avslutningsklänning och sjungit om studentens lyckliga dag och om den blomstertid som kommer så känner jag att det faktiskt är sommar. Jag har klarat mig igenom andra gymnasieåret, och är nu inne på mitt tjugonde levnadsår. Märklig tanke, jag hade ju bestämt mig för att inte bli 19…

Om ett år är det alltså jag som står där med en mössa i handen. Då är det min lyckliga dag. Men det är ju om ett helt år, och mycket kan komma att hända till dess. Det som nu nästan känns som ett hån: ”lyckliga dag”, det kanske blir en lycklig dag, på riktigt. En upplevelse av äkta lycka. Undrar hur det känns…

Och, hur avlägset det än kändes då, så är jag faktiskt här nu. Jag kom i mål, trots allt. Inte med de betyg jag önskade, men ändå, jag tog mig igenom. Jag gav inte upp, och är nu inne på mitt tjugoförsta levnadsår. Någonstans, långt inom mig, känner jag något som påminner om stolthet.

Imorgon är det champagnefrukost, fotografering, studentlunch, konsert, mösspåtagning, utspring, studentmottagning och sedan fest. Imorgon står jag där, med vita mössan i handen. 

Tack fina, fina ni för alla varma tankar ni skickar, ni betyder mycket!

Kram på er!

7 kommentarer:

  1. Stort grattis & lycka till imorgon! ♥
    Lämna tankar och bagage hemma och njut av dagen så mycket du bara kan! Du kan kanske inte välja att vara lycklig men du kan välja, som du säger, att inte vara inställd på det motsatta. Du kan också välja att låta allt utom studenten stå tillbaka denna dagen. Inga funderingar om framtiden och inga grubblerier om historian. Bara vara och insupa atmosfären. Så länge du gör detta val aktivt är du fortsatt sann mot dig själv, du ljuger inte och låtsas inte. Du väljer att leva en dag i nuet som den student du är.
    Tänker på dig imorgon!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Studenten är en märklig och overklig dag. Lev i nuet och njut allt du kan, resten av livet kan du ta itu med en annan dag. Tillåt dig själv att skratta och le, att gråta och känna, att dansa nykter och att dansa full. Full av liv, full av bubbel och full av alla möjligheter. Kramar

    SvaraRadera
  3. Hoppas du får en fantastiskt fin dag! Jag var lite tveksam och "orolig" för hur min studentdag skulle bli (jag har så lätt att vara sentimental plus att jag ju har mina vanliga problem) men det var verkligen en så himla fin dag! Stämningen är så fantastisk att man inte kan låta bli att ryckas med, jag hoppas och tror att det blir likadant för dig!

    Grattis i förskott!

    SvaraRadera
  4. grattis till studenten, fina du!
    efter allt du gått igenom, allt du kämpat med, så hoppas jag att du får en underbar dag!!
    mina tankar är hos dig.

    kramar

    SvaraRadera
  5. Grattis, min vän! Studenten är ju både början och slut. Slutet på en lång radda av skolår, men början på något helt nytt.
    Hur kommer det sig att du är så pass "gammal"? Har du ändrat inriktning och behövt gå om något år?
    Stor kram idag på din STORA dag!!!!

    SvaraRadera
  6. Grattis till studenten. Jag hoppas du fick en härlig dag med många fina minnen. Kramar

    SvaraRadera
  7. GRATTIS fina fina du, du är helt OTROLIG som tagit dig hit!!
    Du ska vara såååå stolt över dig själv för detta är inget mindre än en högvinst..
    Jag kommer allt för väl ihåg hur tufft det är att ta sig dit när man inte mår bra. Jag trodde aldrig jag skulle fixa det men känslan när man emot alla odds står där den dagen är obeskrivlig.
    BRA JOBBAT och GRATTIS återigen =) kramar i massor

    SvaraRadera