torsdag 28 april 2011

when your soul is tired of running

Som jag önskar att allt vore bra. Som jag önskar att mitt leende vore äkta, leendet som blir till tårar när ingen ser mig. Som jag önskar att jag klev upp på morgonen i glädje över en ny dag, och inte för att jag måste. Som jag önskar att de tankar och känslor som sliter i mig, som vill övertyga mig om att det enda sätt att slippa det här är att utplåna mig själv, inte fanns. Som jag, trots att förnuftet säger mig annat, stundtals önskar att jag inte vore till.

Jag är trasig
och
själen gråter


Varför?




Blåser det en vind, känn en fläkt av välbehag
njut av var minut, varje skimrande stund
Längtans starka lust hörs i dina andetag
sorg och glädje möts i varenda sekund

Ingenting är förgäves om du ger av dig själv
av nåd och ömhet i kärleken
Någonting dröjer kvar i vindens fart, solens ljus
i strandens grus och i tysta natten

En dag är du en av dem, som har levat förut i en svunnen tid
En dag, kanske länge än, ska du vaggas till ro, själen finna frid
Dina gärningar, ditt ord, din tro vandrar vidare i dina barnbarns blod
Så som havet bär var våg i sin famn famnar tillvaron evigt människan

Blåser det en vind, känn en fläkt av evighet
Kommer det en dag då du själv inte finns
Vinden bär i sig hela livets hemlighet
Allt vad gjort och sagt ryms i det som vi minns

Som en vind flyktar timmarna förbi, dag blir år
om tiden går eller människan
Som en vind, när den sista dagen gryr släcks ett ljus
så tänds en stjärna på nattens himmel

En dag är du en av dem, som har levat förut i en svunnen tid
En dag, kanske länge än, ska du vaggas till ro, själen finna frid
Dina gärningar, ditt ord, din tro vandrar vidare i dina barnbarns blod
Så som havet bär var våg i sin famn famnar tillvaron evigt människan

Liv, liv är kraft, längtan, lust
liv är vilja; gå din egen väg
varje gång stigen delas är vägvalet ditt
ditt är livet, allt händer nu

Nu och här i ett andetag
stjärnans glans lyser stark och svag
luften rörs av en fjärils slag
ditt liv vilar i vinden

3 kommentarer:

  1. Och jag önskar verkligen det samma! Jag önskar att det fanns någonting jag kan göra. Men som vanligt blir det bara en virtuell *kram* och en varm tanke.

    SvaraRadera
  2. Varför är verkligen den rätta frågan... Visst är livet orättvist. Men jag tror på dig ändå, finns det någon som kan klara sig så är det du!

    SvaraRadera
  3. du skriver jättevackert, och jag tänker på dig, hoppas att du mår bättre snart!

    skickar styrkekramar till dig, vännen min

    SvaraRadera