onsdag 11 maj 2011

Djupdykning

Den här veckan är en helvetesvecka.

Måndag: 5h långt prov
Tisdag: 2h långt prov
Torsdag: 8.00 leda idrottslektion, 9.30 eventuellt tal (nationellt prov), 13.00 muntlig redovisning psykologi, 15.00 redovisning teckenspråk
Fredag: 8.00 prov teckenspråk

Förutom detta vanliga lektioner och inlämningsuppgifter.

Igår, när jag satt och slet med mitt tal, bröt jag ihop. Allt brast och jag kunde inte sluta gråta. Jag har alltför höga krav och nöjer mig inte med VG. Det visar ju svart på vitt hur dålig jag är!

Jag mår väldigt dåligt för tillfället, stressen tar fullständigt kål på mig. Jag sover i snitt 5h/natt, har ofta huvudvärk och kräktes idag utan anledning. Jag är yr och av och till svartnar det för mig.

Min klassföreståndare har kallat mig på möte. Hon är rädd att jag är på väg att bli utbränd.

Låt det svartna. Låt mig gå under.

Jag skiter i det.

Jag skiter i allt.

Jag orkar helt enkelt inte.

6 kommentarer:

  1. Snart, snart är det slut med stressen i alla fall. Du måste bara hålla ut ett litet tag till. Andas. Jag kämpar med ungefär samma saker just nu, fast skolan är mer jobbigt på grund av allt annat (som jag egentligen inte vet vad det är).

    Men hur ont det än gör så vet både du och jag att det finns en väg tillbaka och att vi kommer hitta den så småningom. Du vet det! Det kommer bli bättre den här gången också! Jag ska tänka på dig imorgon, klockan 8.00, klockan 9.30, 13.00 och 15.00 och skicka en styrkande tanke! Det kommer gå bra! Bara andas och tro på dig själv så löser det sig. Jag lovar.

    Stor, stor kram

    SvaraRadera
  2. Det låter ju inte riktigt klokt!!
    Unga människor och redan sådan press :-(
    Jag har varit sjukskriven för utmattning och några av de vanliga symptomen på det är depression, yrsel, sömnlöshet ... Botemedel: göra absolut ingenting och jobba med att sänka kraven!
    Jag inser att detta är en kort period men du kan ta dig an det på ett annat sätt. Fundera inte över allt du måste göra. Ta en sak i sänder (utan tanke på annat - fokusera) och tillåt dig att ta vilopauser. Lägg dig i tid, ät rätt och boka absolut inte upp en endaste grej till i kalendern!
    Du klarar det! Och snart får du ta det lugnt!

    SvaraRadera
  3. Wow, läser du teckenspråk!? Hade ingen aning om att det gick att göra på gymnasiet!

    Bra att din klassföreståndare ser dig! Det låter verkligen som utbrändhet det där och det är inte bra! Att bli utbränd innan man ens har gått ut skolan är verkligen något som bör undvikas. Glöm inte att ditt värde som människa inte ligger i hur mycket du presterar, hur höga betyg du får!! Jag vet att det är svårt, för jag tänker likadant, men när jag ser någon annan som tänker så så ser jag hur fel det faktiskt är. Det viktigaste är att göra sitt bästa, mer kan man inte göra. Och så säger jag som Elin här ovan; snart är det över och du kommer kunna pusta ut. Tiden på gymnasiet, särskilt så här mot slutet, är nog nåt av det värsta i stressväg man kan uppleva. Pluggandet tar aldrig slut liksom. Men snart är det lov och då kan du lägga det bakom dig.
    STOR kram!

    SvaraRadera
  4. Jag vet att du inte tycker det själv, men det är okej att inte orka med ibland. Man får tappa lusten och viljan och lugna ner sig lite. Det är inte långt kvar innan betygen sätts och sen är det klart vännen. Ta hand om dig själv, och se till att lyssna på din egna kropps signaler. Mår du så pass fysiskt dåligt också är det för att kroppen säger åt dig att tagga ner, den fixar inte mycket mer. Lyssna, känn efter och kom ihåg att det alltid finns folk som stöttar och bryr oss om dig. <3

    SvaraRadera
  5. ett vg är bra i min bok! Det är när det blir ig som man ska oroa sig lite. Men du har för höga krav på dig själv vännen min! DU är helt enormt begåvad och duktig. Tvivla inte på det.

    styrkekramar

    SvaraRadera