måndag 9 maj 2011

Tips önskas igen!

Nu behöver jag hjälp igen!

Jag går ju sista året på gymnasiet, och nu på torsdag ska jag göra mitt absolut sista nationella prov någonsin. Skönt! Var och en i klassen ska hålla varsitt tal, ett 5 min långt anförande. Temat är språk och signaler/ tecken och kommunikation, och det är alltså vi själva som ska skriva talet.

Och precis när jag behöver den som bäst, tycks all kreativitet vara som bortblåst. Mitt PM ska vara inlämnat imorgon och jag har verkligen inte en susning om vad mitt tal ska handla om.

Så snälla ni, har ni någon som helst idé kring något jag kan tala om som på något sätt kan knyta an till språk och signaler/ tecken och kommunikation så är jag oändligt tacksam för förslag! Allt välkomnas, det behöver inte vara djupt eller svårt...

Det känns... mer än jobbigt att stå på ruta noll när jag ska hålla mitt muntliga anförande på torsdag.

Hjälp!

3 kommentarer:

  1. Först måste jag bara säga: TACK! Jag kan inte säga att dina ord förändrar allt, men på något sätt tar det i alla fall bort den värsta smärtan. Som en pil där det värsta slipas bort, den sticker fortfarande, men det allra vassaste är borta. Du får mig på något sätt att våga hoppas lite, lite, på att det kanske finns något gott i denna världen ändå. Så tack.

    Sen hm... tal alltså. När jag tänker på kommunikation tänker jag på vikten av att lyssna och försöka förstå. Det finns så mycket som hindrar vår kommunikation, så många barriärer att tränga igenom att det krävs mycket engagemang och vilja för att verkligen, på riktigt, kunna förstå varandra. Men å andra sidan, om man lyckas så är det ungefär det bästa som kan hända.
    En annan intressant sak är ju kroppsspråk och hur det både hjälper och stjälper kommunikation.

    Hoppas det kan vara till någon hjälp... Jag ska förresten göra en liknande grej på fredag, men mitt tal ska vara om kärlek utifrån denna dikten: http://medegnaord.bloggsida.se/okategoriserad/dikt-av-sara-moberg-1994
    Några idéer?

    Stor kram!

    P.S. hör av dig om du vill hjälpas åt att spåna kring ditt tal

    SvaraRadera
  2. sv: tack för din kommentar, och ja, det är på tiden att jag får göra en utredning!

    Teckenspråk och de dövas och stummas livsstiuation? Då har man kroppspråk, kommunikation och psykologi i en underbar mix!

    lycka till!

    varma kramar

    SvaraRadera
  3. Lite tanker om "ämnen":
    * Kroppsspråk vs det som sägs (kommunikation sker till 80% genom det som INTE sägs)
    * Kommunikation = 2 vägs. Är det bara en som pratar är det inte kommunikation.
    * Svårigheten att bli förstådd - alla tokar olika. Hur säkerställa att man inte blir missförstådd.
    * Hur viktigt "mottagandet" är. Pratar man med någon som "inte är där"? Skilnaden mot när någon verkligen är närvarande.

    SvaraRadera