onsdag 9 mars 2011

Famlar efter något att hålla fast vid

Jag blir ibland rädd för mig själv. Rädd för vad jag kan komma att göra om jag en dag faktiskt tappar kontrollen, den kontroll jag kanske nästan för mycket ser till att upprätthålla för att jag är så rädd för att misslyckas om jag skulle släppa på den. Ändå är det just kontrollen som många gånger hindrat mig från att skada mig själv på olika sätt. När jag tvingat förnuftet att styra över känslan.

Igår var ingen sådan dag, igår var en helvetisk dag. En svart dag. Igår tappade jag den hårt uppjobbade kontrollen vilket jag nu ser kunde blivit farligt. Jag såg möjligheter i farliga ting omkring mig, och jag kom på mig själv med att vara mitt uppe i att planera hur jag lättast möjligt skulle kunna försvinna härifrån utan risk för att misslyckas. När förnuftet då nådde mig blev jag rädd. Känslan och längtan bort hade varit så stark att jag inte hade förmått mig att se situationen ur något annat perspektiv, inte medvetet på ett tidigare stadium till fullo insett vad jag höll på med. Att jag planerade min egen död. Att jag var på väg att konkretisera tankar jag vet är livsfarliga som något annat än tankar.

När jag insåg detta reste jag mig upp för att fysiskt byta miljö så att jag så snabbt som möjligt skulle kunna bryta dessa tankar. Jag gick ut i köket och bryggde kaffe åt mamma och mig, varpå de mörka tankarnas intensitet successivt avklingade.

Men jag blir så rädd. Om jag en dag inte lyckas komma på mig själv i tid? Det skrämmer mig. Det skrämmer mig mycket.



Utåt ler jag. Men inuti skriker jag efter hjälp. Skriker och famlar efter något att hålla fast mig i. Jag går sönder. S Ö N D E R. I tusen bitar. I många fler bitar än så. Varje andetag gör så förtvivlat ont.       

6 kommentarer:

  1. Det du skriver visar att du är stark! Du måste bara tro det själv också. Du visar på att du har verktygen att bryta där destruktiviteten sätter in. Du visar att du vill leva (annars hade du inte funderat i de baonrna du gör). Finns det någon ytterligare säkerhetsåtgärd du kan göra? Någonting från utsidan som påminner dig om att bryta om du själv inte kommer på det? När du känner att de svartaste stunderna är i antågande, sätt alarmet på varje timma (eller vad som nu kan vara realistiskt). Prata med någon genast och tillåt dig inte att sjunka längre i det svarta. Försök stoppa innan.
    Jag är säker på att ingenting av det här är lätt ... men jag önskar att det vore det.
    Många kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig så i dina tankar och känslor!
    Har själv varit där och det var nära en gång, väldigt nära!
    Många stora kramar!

    SvaraRadera
  3. Jag har själv varit rädd att jag ska tappa kontrollen många gånger, känner igen mig.
    Men hur illa det än var och hur nära jag än stod "kanten" så väckte förnuftet mig alltid.
    Jag tror på dig!

    Många kramar

    SvaraRadera
  4. Jag känner igen känslan. Jag vet att jag har grundinställningen och önskan att leva, men ibland svävar tanken iväg och det känns så oerhört lockande att bara avsluta allt. Frihet till slut... Alla vanliga rationella argument är som bortblåsta. Men jag tror att varken du eller jag kommer ta det där steget. Du vet djupt inom dig att livet är fint, också, och att du vill leva. Jag tror aldrig du kommer gå så långt, inte längre, du har fått en annan insikt nu.

    Kram <3

    SvaraRadera
  5. jag vet hur det känns att stå där och veta att exakt allt är ett vapen, och det är en livsfarlig känsla. Men du är stark som fan, du kommer att klara dig och få ett bättre liv en dag.

    Massa styrkekramar

    SvaraRadera
  6. Välkända och jobbiga tankar, hoppas du en dag kommer bli fri från dessa och att livet känns en aning lättare.
    Kram/L

    SvaraRadera